Laatste aanpassing op

young attractive man leaning exhausted after running session sweating taking a break to recover in urban street summer background

Huh, 4 miljoen mensen slikken bloeddrukverlagers?

Bij 100 dagen sportrusten denken we in eerste instantie aan meer energie en een blijmoediger brein. Gewoon, meer energie om mooie plannen te smeden en goeie dingen te doen. Dat slim sporten en dagelijks ontspannen natuurlijk ook sommige klachten verhelpt is prettig, maar niet het uitgangspunt. Naar aanleiding van een artikel in de Volkskrant van afgelopen zaterdag willen we toch even iets kwijt, want wat er nu gebeurt is echt bezopen.

Een rijtje met het aantal mensen dat medicijnen gebruikt is krankjorum:

1. Bloeddrukverlagers:      4 miljoen
2. Maagzuurremmers:       2,7 miljoen
3. Slaappillen:                    1,6 miljoen
4. Antidepressiva:              1,6 miljoen
5. Laxeermiddelen:           1,5 miljoen

Bij het aantal gebruikers van de medicijnen komt de Volkskrant vervolgens met een korte uitleg per medicijn. Bij de bloeddrukverlagers staat er doodleuk onder dat deze medicijnen nauwelijks werken bij een onderdruk tussen 90 – 99 en een bovendruk tussen 140 – 159. ,Het effect van medicatie is niet aangetoond en het aantal ziektegevallen neemt niet af’, aldus een vernietigende analyse van de Internationale Cochrane Collaboration.

En een ademhalingsoefening dan?

Nu moeten wij er natuurlijk voor waken dat we de ademhalingsoefeningen en het sporten met al teveel hallelujah op alle zieken los willen laten. Maar de ervaring met bijvoorbeeld hoge bloeddruk is toch goed te noemen. Veel mensen die wij meten kunnen met een eenvoudige ademhalingsoefening hun bloeddruk naar beneden krijgen. En het voordeel is dat het geen bijwerkingen heeft. Je kunt simpelweg tien minuten een ademhalingsoefening doen en dan opnieuw meten. Is de bloeddruk lager? Doe dan de ademhalingsoefening. Blijft de bloeddruk gelijk? Dan kun je na een tijd altijd nog aan de medicijnen.

10 minuten eerder in slaap

Hetzelfde geldt voor slaapmiddelen. In de Volkskrant staat dat een chronisch slapeloze met een slaapmiddel gemiddeld 10 tot 13 minuten eerder slaapt. Gezien de bijwerkingen van de slaappillen kan deze 10 minuten beter gestoken worden in een ademhalingsoefening. Na het verschijnen van ons boek Verademing kregen we verschillende e mails van slapeloze mensen die met een eenvoudige ademhalingsoefening goed sliepen. En ook hier geldt dat het de moeite van het proberen waard is. Maar dat er mensen zijn die wel slaappillen krijgen maar nog nooit van een ademhalingsoefening hebben gehoord, dat klopt niet.

Ook bij antidepressiva, laxeermiddelen en maagzuurremmers geldt dat mensen er vaak best wat aan kunnen doen. De gemene deler is:

1. Veel stress
2. Weinig bewegen

In plaats van pillen kunnen deze mensen beter eerst een periode rustig sporten en rustig ademen. Het boek Verademing is gratis als PDF te krijgen en ook een sportrustenposter is gratis van het net te plukken. Blijkt na drie maanden dat de klachten niet afnemen, dan kunnen ze altijd nog medicijnen slikken. Van Heleen kregen we vandaag nog een e mail met een tip voor een betere titel dan Verademing. ,Je bent niet ziek, je ademt te snel’, hoe vaak zal dat kloppen?

We zijn benieuwd wat jij ervan vindt. Een uitgebreide reactie is welkom, als je weinig tijd hebt kun je reageren door enkel een letter te noemen waar jij achter staat.

A. Mensen die medicijnen slikken zijn vaak beter af met sporten en ademhalingsoefeningen.
B. Mensen die medicijnen slikken hebben daar echt wel voordeel van, en niet teveel nadelen.
C. Artsen schrijven te makkelijk medicijnen voor, maar dat is hen niet aan te rekenen.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *