Laatste aanpassing op

Wekelijks Yoga goed tegen rugpijn.
Patiënten met chronische lagerugpijn hebben baat bij een wekelijks yogaprogramma. Zowel hun functioneren als hun gerapporteerde pijn verbeteren significant door deze interventie. Ook rek- en strekoefeningen hebben eff

Voor hun studie in Archives of Internal Medicine randomiseerden Karen Sherman e.a. 228 patiënten tussen een yogagroep, een rek- en strekgroep en een zelfhulpgroep. Om in aanmerking te komen voor het onderzoek moesten patiënten last hebben van ongecompliceerde chronische lagerugpijn zonder aanwijsbare oorzaak. Zowel de yogi’s als de strekkers kregen wekelijks 75 minuten les aangeboden. Daarnaast adviseerden de onderzoekers hun om dagelijks twintig minuten te oefenen. De zelfhulpgroep kreeg een boek over lagerugpijn mee.

Na 6, 12 en 26 weken evalueerden interviewers telefonisch de resultaten van de verschillende behandelingen. Ze maten dat op een 23-punts-functioneringsschaal en een 11-punts-pijnschaal, waarop patiënten aan het begin van de studie respectievelijk 9,1 en 4,7 punten scoorden.

De wekelijkse yogales had vooral effect op het functioneren van de patiënten. De yogagroep scoorde na 6, 12 en 26 weken respectievelijk 1,2, 2,5 en 1,8 punten beter op de functioneringsschaal dan de groep die alleen een boek mee kreeg. Er was geen verschil in effectiviteit tussen de yogi’s en de strekkers. Wel scoorde de yogagroep, in tegenstelling tot de strekkers, na twaalf weken 1,1 punt beter op de pijnschaal. Dat effect hield echter na 26 weken niet aan. Ook kwamen meer mensen opdagen voor hun yogales: 95 procent van de patiënten volgde ten minste één les, tegenover 82 procent in de rek- en strekgroep.

In een commentaar in dezelfde editie schrijft Timothy Carey  dat de samenleving behoefte heeft aan effectieve, relatief goedkope behandelingen die het functioneren van de patiënt verbeteren en de pijn verminderen. Yoga is daar een goed voorbeeld van.

De studie werd gesubsidieerd door het National Center for Complementary and Alternative Medicine.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *