Spierpijn
Helaas krijg je van trainen ook wel eens spierpijn. De een zal het prettig vinden om wat spierpijn te hebben terwijl de ander dit vervelend vindt.

Spierpijn ontstaat doordat er kleine beschadigingen optreden in de spieren tijdens een zware inspanning. Spierpijn is geen blessure, maar in beide gevallen ben je voor een bepaalde periode minder belastbaar.

Spierpijn kan  tot twee dagen na een zware inspanning optreden en kan vijf tot tien dagen aanhouden. Er is een verschil met de pijn die soms optreedt in spieren tijdens of direct na een inspanning als gevolg van vermoeidheid en opeenhoping van melkzuur. Spierpijn gaat meestal gepaard met stijfheid, gevoeligheid en een verminderde spierkracht. Het uitvoeren van een goede warming-up, rekkingsoefeningen en cooling-down verminderen de effecten van spierpijn.

Overtraining
Sport je langdurig op een (voor jou) te hoge intensiteit en met een te korte hersteltijd, dan loop je op den duur het risico om overtraind te raken. Eigenlijk is overtraining hetzelfde als overbelasting gedurende langere tijd.

Signalen van overtraining kunnen zijn:

  • meer en langer last van spierpijn dan normaal
  • verminderde concentratie
  • hogere rusthartslag
  • continu moe en minder levenslustig
  • slecht slapen
  • slechte eetlust
  •  prikkelbaar

Bij overtraining is het belangrijk om een rustperiode in te lassen om te herstellen