Sportrusten staat (nog) niet in de Van Dale. Toch duikt het woord steeds vaker op. Het lijkt een gouden combinatie voor meer energie, diepere ontspanning en een blijmoediger brein. Hardlopen + ademhaling = sportrusten.

Meer energie

Het is een slimme combinatie van 3 x in de week hardlopen en dagelijks ademhalingsoefeningen. Want als je allebei doet zal het elkaar flink versterken. Loop jij bijvoorbeeld wekelijks hard om meer energie te krijgen, dan zul je aan de ademhalingsoefeningen veel profijt kunnen hebben. Tijdens het hardlopen spreek je energiesnelle suikers aan. Door direct na het hardlopen een ademhalingsoefening te doen zal je lichaam sneller herstellen en zul je meer energie over houden.

Beter uitrusten in slaap

Naast drie keer in de week een ademhalingsoefening na het hardlopen doe je bij sportrusten ook dagelijks een ademhalingsoefening kort voor je gaat slapen. Door tien minuten een ademhalingsoefening te doen kort voor je gaat slapen zal je dieper ontspannen in je slaap en dus in je slaap beter uitrusten. Naast het fysiologische voordeel van een ademhalingsoefening zit er een groot psychologisch voordeel aan. Door bewust op je ademhaling te letten zul je merken dat je brein op een prettige manier  kalmeert.

100 dagen

Een sportrustenschema behelst 100 dagen. Dit is ruim drie maanden en dat is een overzichtelijke tijdsspanne maar wel degelijk lang genoeg om er een patroon van te maken. Wil jij met het 100 dagen sportrustenschema aan de slag? Dan kun het hier gratis van het net plukken.

Heb je al ervaring met de combinatie hardlopen – ademhalingsoefeningen? Laat weten hoe jij het ervaren hebt, je kunt hieronder reageren.

Veel succes ermee,

Kiwi-Koen

sportrusten, ademhaling, sport