Om bij slapen nek-, of rugpijn te voorkomen is kennis van een gezonde slaaphouding en een goede matras handig.

Tijdens het slapen wisselen we allemaal regelmatig van houding.
De slaaphouding beïnvloedt de belasting op je heupen en wervelkolom. Een gezonde slaaphouding kan een bijdrage leveren om rugklachten en nekklachten te verminderen.Er zijn verschillende slaaphoudingen, namelijk op de rug, buik en op de zijde.

Slaaphouding ruglig:
In ruglig kan uw onderrug te hol worden getrokken indien de spieren van de heupen verkort zijn.Dit kan pijnklachten in uw rug veroorzaken.
Er zijn oefeningen waarmee u uw heupbuigers meer op lengte kunnen komen.

Slaaphouding zijlig:
Bij het liggen op de zijde is het de bedoeling dat uw rug zoveel mogelijk in een rechte lijn is. Dit is te controleren door uw iemand te laten voelen of uw ruggegraat tussen de schouders en heupen recht is. Een kussen moet eveneens op uw hoofd ondersteunen zodat uw nek en rug een rechte lijn vormen.

Slaaphouding buiklig:
Hierbij draait u uw hoofd naar links of naar rechts hetgeen uw nek zwaar belast.
Dit kan nekklachten veroorzaken.

Matras:
Voor een gezonde nachtrust dient uw rug goed ondersteunt te worden door een kussen en matras. Een matras moet zich vormen naar het lichaam zodat met name tijdens het liggen op de zijde uw rug en nek in een rechte positie zijn.