Squat techniekVeel rugpijn klachten ontstaan door een eenzijdig bewegingspatroon en een verkeerde houding. Hierbij een aantal adviezen waarmee u rugklachten kunt voorkomen.

Zitten

  • Door goed op uw (zit)houding te letten, zorgt u ervoor dat uw rug minder belast wordt.
  • Met actief zitten, zonder rugleuning, traint u uw rugspieren en doorbreekt u uw gewoontehouding.
  • Wissel het zitten met en zonder rugleuning regelmatig af.

 Staan en lopen

  • Een actieve houding, met een rechte rug, is minder belastend dan “hangen”.
  • Sta met het gewicht goed verdeeld over beide benen.
  • Doorlopen is minder vermoeiend voor de rug dan slenteren.

 Tillen

  • Sta zo dicht mogelijk bij het voorwerp. Zet uw voeten uit elkaar zodat u minder afstand hoeft te overbruggen.
  • Sta recht voor het voorwerp: voorkom dat u tijdens het tillen gaat draaien met uw rug.
  • Houdt tijdens het tillen de rug recht en de schouders omlaag getrokken richting de heupen.
  • Ga met een rechte rug door de knieën en/of scharnier vanuit de heupen (SQUAD- techniek).
  • Til het voorwerp zo dicht mogelijk bij het lichaam op.
  • Kom omhoog met een rechterug door de knieën te strekken.
  • Let op: Een gebogen en gedraaide rug is het meest kwetsbaar voor een blessure!