krachttrainingKrachttraining

Krachttraining is een vorm van lichaamsbeweging die gericht is op het gebruik van weerstand om spiersamentrekking op te wekken, waardoor de kracht, het anaerobe uithoudingsvermogen en de omvang van de skeletmusculatuur worden opgebouwd.

Hoe werkt krachttraining?

In de praktijk gaat het trainen van kracht vaak over ‘reps’ (repetitions = herhalingen) en ‘sets’ (series = reeksen). Twee tot vijf series per oefening nodig zijn voor maximale toename in spierkracht. Wil je een optimale vooruitgang, dan zul je minimaal drie trainingen per spiergroep per
week moeten doen.

Herstellen na krachttraining

Het is wel belangrijk dat je tussen de trainingen goed hersteld.
Over het algemeen kun je zeggen dat wanneer de training zwaarder is je ook langer herstel nodig hebt. Drie trainingen per week, met steeds een dag ertussen waarborgen dit herstel.

Opbouwen van kracht

Zodra je een behoorlijk niveau hebt bereikt, kun je de trainingsfrequentie (aantal trainingen per week) opvoeren. Bij het trainen van lokaal uithoudingsvermogen hoeven je hart, longen en bloedvaten veel minder hard te werken dan bij duurtraining. Bij het trainen van het spieruithoudingsvermogen is de intensiteit relatief laag.

Trainingsmateriaal

De weerstand bestaat uit bijvoorbeeld een dynaband, een tube dumbells, kettlebells. Ook kan er goed gebruik worden gemaakt van de zwaartekracht en je eigen lichaamsgewicht zoals push-ups en lunges