Laatste aanpassing op

Koen_de_JongHet werd bijna ruzie met de cranio sacraal therapeut. ,,Er zit GEEN nadeel aan deze oefening’’, zei hij met flinke stemverheffing, ,,ik doe deze oefening al 20 JAAR en hij werkt bij iedereen.’’, vulde hij aan. We zaten in een volle zaal, ik stond op een klein podiumpje en hij zat op de eerste rij.
De cranio sacraal therapeut verhief zijn stem omdat ik kort daarvoor had gezegd dat er een groot nadeel aan zijn oefening zat. En dat geloofde hij (nog) niet. De ademhalingsoefening die de cranio sacraal therapeut zijn cliënten mee gaf was de volgende:

Ga rustig liggen op je rug. Leg je hand op je buik en adem naar je hand.
Hierdoor ga je naar je buik ademen en ontspan je. Deze oefening gaf de cranio sacraal therapeut dus al jaren met veel succes mee aan zijn onrustige klanten. En toen kwam ik langs om te zeggen dat er groot nadeel zat aan zijn oefening. Met zichtbare tegenzin vroeg hij vervolgens wat dat nadeel dan wel was.
Bovenstaande oefening kan goed ontspannen, daarover geen twijfel. Maar om het nadeel te illustreren ging ik ter plekke de oefening doen. “Stel ik praat hier op dit podium voor een groep als jullie en ik merk dat ik wat onrustig wordt’’, ging ik verder. ,,En ik heb een fijne oefening geleerd om te ontspannen’’. Enkele in de zaal begonnen al wat te lachen, want ze wisten wat er aan zat te komen. ,,Om rustig te worden ga ik even de oefening doen die ik geleerd heb.’’ Ter plekke ging ik op het podium liggen met mijn hand op mijn buik en zo bleef ik een minuutje liggen, ter ontspanning.
Na een minuutje ging ik door met mijn verhaal en was het nadeel van de oefening duidelijk. Je kunt deze oefening niet doen op een podium, in de auto, op kantoor, in de trein of bij een popconcert.De beste ontspanningsoefening is een oefening die een ander helemaal niet ziet; Dan kun je hem zonder gene altijd doen. Deze simpele oefening gaat zo: Adem in door neus en uit door je neus, zoals je altijd doet. Het enige dat je bewust doet is pauzeren na de uitademing. Niet zo lang mogelijk, maar net zo lang als prettig is. Het is grappig dat deze doodeenvoudige oefening al zeer goed werkt. Probeer maar eens. En het voordeel is dan dat je de oefening prima kan doen tijdens oersaaie en oeverloze vergaderingen. Zonder gene.
Meer weten over de voordelen van rustig ademen?

Bestel Verademing.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *