Hoofdpijn en Houding

Zitten is tegenwoordig de meestvoorkomende, dagelijkse houding, waarbij we meer neigen ons hoofd naar voren te dragen en onze nek te overstrekken.

Om hoofdpijn te verminderen of te voorkomen is het zinvol om regelmatig een goede zithouding aan te nemen. Door een goede stand van de onderrug verbeterd de positie van uw nek aanzienlijk.

Zitten met rugsteun

Zet de beide voeten plat op de grond, met de voeten recht onder de knieën op heuphoogte. Zorg er hierbij voor dat de heuphoogte gelijk of iets hoger is dan de hoogte van de knieën.
Ga met een rechte rug op de zitbeenknobbels zitten, met het zitvlak tegen de rugleuning aan geplaatst. Als u op een bank of in een autostoel zit, maak dan gebruik van een kussenrolletje in de onderrug op de plek waar uw rug het meest hol wordt. (Dit kunt u doen door uw hand op de onderrug te leggen en te voelen waar uw rug het holst is)

Bij bureaustoelen dienen de armsteunen zodanig te zijn afgesteld dat de onderarmen erop kunnen rusten zonder dat de schouders hierbij omhoog komen (bij gestrekte zit.)

Zitten zonder rugsteun; actief zitten
Hierbij traint u uw rugspieren, maar staat uw rug ( en nek ) in de fysiologisch beste stand. Goed om uw gewoonte houding te doorbreken en wederom uw nek beter te belasten. Let erop dat u uw schouders ontspannen houdt.

Staan

Zet de voeten iets uit elkaar, zorg ervoor dat het gewicht over beide voeten gelijk verdeeld is. Houdt de knieën iets los,d.w.z. niet overstrekt, maak uzelf lang tot de kruin en span de buikspieren onder de navel licht aan om de onderrug te ondersteunen.

De schouders zijn laag en ontspannen; hierdoor komt het borstbeen iets naar voren en uw nek in een betere stand waardoor er betere voorwaarden zijn om hoofdpijn te verminderen of te voorkomen