Zoals we allemaal weten is drinken tijdens inspanning erg belangrijk, maar bijna de helft van de recreatieve hardlopers drinkt te veel tijdens wedstrijden. Experts adviseren deze lopers om alleen te drinken als ze dorst hebben.

Zout
Een Amerikaans onderzoeksteam van het Loyola University Health System bestudeerden 197 recreatieve hardlopers: 91 mannen en 106 vrouwen. De mannen liepen gemiddeld al 13 jaar hard. Voor de vrouwen was dit acht jaar. De lopers hadden gemiddeld al twee eerdere wedstrijden gelopen.Uit het onderzoek bleek onder andere  dat 37 procent van de lopers een vastgesteld schema  aanhoudt om te drinken en 9 procent drinkt zo veel mogelijk. Daarnaast dacht bijna een derde dat ze extra zout moesten innemen tijdens het lopen en meer dan de helft van de hardlopers dronk een sportdrank om een laag zoutgehalte in het bloed te voorkomen.

Teveel water
De belangrijkste oorzaak van een zouttekort tijdens het hardlopen is juist het drinken van teveel water. Teveel vocht kan leiden tot een tekort aan natruim in het bloed. Symptomen hiervan zijn onder andere misselijkheid, overgeven, hoofdpijn, verwardheid, spierverslapping, spasme en kramp. In extreme gevallen kan het  leiden tot flauwvallen, coma of zelfs overlijden.

Conclusie
Alleen drinken als je dorst hebt is de veiligste manier om jezelf te hydrateren tijdens een duursport.

Bron: Je Echte Leeftijd

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *