Laatste aanpassing op

Artsen, politici, boekhandelaren en diëtisten zijn het erover eens; bewegen is goed. Maar wat is genoeg lichaamsbeweging? Is tuinieren en dansen genoeg of kun je beter gaan hardlopen? Op deze vraag, en meer, geven we antwoord in ons boek Bewegen voor beginners.

Spectaculair begin

Het boek kende een spectaculaire start. Nog voor de boekpresentatie was het boek namelijk al toe aan een tweede druk. Wat staat er in, dat het boek zoveel aandacht krijgt? Allereerst staat het boek boordevol voorbeelden en tips hoe je herkent of goed sport of niet. Veel mensen sporten te intensief of juist te licht. Te lang of niet lang genoeg. Of mensen beginnen wel met sporten maar houden dat niet lang vol. We geven antwoorden op veel vragen en het staat boordevol tips voor sporters van elk niveau.

Doe een ademhalingsoefening

Eén van de tips is een ademhalingsoefening te doen voor het sporten. Veel mensen ademen in rust te snel. Je kunt zeggen dat mensen die te snel ademen al doen alsof ze fietsen, terwijl ze nog achter de computer zitten. Door te sporten komt er een punt waarop je ademhaling en je inspanning met elkaar overeen komen. Iedereen herkent dit punt als een bepaalde ontspanning in de inspanning. Op een dag met stress moet je dan echter flink hard fietsen of hardlopen om op dit prettige punt te komen. Door voor het sporten een ademhalingsoefening te doen zul je veel eerder op dit goede punt zitten. Wil jij weten of je nu goed ademt, doe dan hier de ademhalingstest.

Adem jij meer dan 11 keer per minuut? Dan is het goud waard om kort voor je gaat sporten echt 10 minuten rustig te zitten en je uitademing te verlengen. Probeer het maar.

Hartelijke groet,

Koen de Jong

Reageren?
Ps. Als je wilt reageren op de ademhalingstest dan juichen we dat van harte toe. Wat kwam er bij jou uit en wat zegt dat?

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *