Tips en advies bij bekkenklachten en bekkenpijn

  • Pijn tijdens alledaagse activiteiten betekent nooit dat je iets kapot maakt.
  • Je kunt klachten beperken door het handhaven van een goede conditie en het vermijden van oververmoeidheid.
  • Luister niet uitsluitend naar pijn, maar houd ook rekening met het handhaven van een goede conditie.

Tips en advies na de bevalling

  • Bouw de conditie geleidelijk op door je activiteiten per dag iets uit te breiden.
  • Vermijd de eerste dagen het traplopen, lopen met grote stappen en op één been staan (aan en uitkleden en afdrogen).
  • Maak gebruik van een schema voor opbouw van activiteiten.
  • Winst is: meer kunnen met dezelfde hoeveelheid pijn en vermoeidheid of hetzelfde doen met minder pijn en vermoeidheid.

Tips en advies bij het opbouwen van een betere conditie:

  • Fietsen en zwemmen zijn meestal goed geschikt om de conditie op te bouwen.
  • Eén maal per week trainen is te weinig en 4 maal per week te vaak.
  • Pijn tijdens het trainen betekent niet dat de activiteit te zwaar is; geen pijn wil niet zeggen dat de activiteit te licht is.
  • Binnen 36 uur na het trainen moet er volledig herstel zijn van de (toegenomen) pijn en vermoeidheid.
    Anders de training bijstellen naar een lager niveau.