Laatste aanpassing op

5 LEEFSTIJL ADVIEZEN DIE JE IMMUUNSYSTEEM HELPEN

Door het Corona virus zijn we veel thuis. En door veel thuis binnen te zitten is er weer kans op een ander gezondheidsrisico’s zoals te weinig beweging, onvoldoende scheiding van werk & prive,  aanhoudende stress door onzekere tijden. Dit heeft een negatieve invloed op het immuunsysteem. En uiteraard is het niet de bedoeling dat als reactie op het corona virus we er een nieuw gezondheidsprobleem krijgen. We delen dan ook graag 5 praktisch toepasbare adviezen die een goede afweer tegen virussen versterken. (In een update werken we deze eerdaags verder uit)

  1. Zorg voor beweging en doe oefeningen
    Oefening hebben o.a. een  immuunversterkend effect. Actieve skeletspieren zijn ontstekingsremmend en helpen je immunsysteem te versterken. Zoek dus manieren om binnen of buiten actief te zijn maar denk ook de kleine beweegmomenten, een loopje door de kamer of de trap nemen dragen bij.
  2. Zorg voor voldoende slaap
    Een kortere slaapduur verhoogt het risico op infectieziekten. Een studie toonde aan dat minder dan 5 uur slaap (gecontroleerd gedurende 7 opeenvolgende dagen) het risico op het ontwikkelen van rhinovirus geassocieerd met verkoudheid met 350% deed toenemen.
  3. Leer stress te hanteren
    Psychologische stress verstoort de immuunregulatie.
    Verschillende mindfulness technieken zoals meditatie, ademhalingsoefeningen, verminderen de gevolgen van stress. Ook bewegen is een goede manier om stress te reguleren
  4. Eet voldoende groenten en fruit
    Ten minste 5-7 porties groenten en 2-3 porties fruit per dag bieden een voorraad flavonoïden en worden beschouwd als een pijler van een ontstekingsremmend dieet.
  5. Zorg voor voldoende inname van zink (15 mg–30 mg)
    Het Coronavirus lijkt gevoelig te zijn voor de virale remmende werking van zink. Zink kan het binnendringen van het coronavirus in de cellen voorkomen. Vlees vis, noten en zuivelproducten bevatten zink