Koen de Jong Recent gaf ik samen met Bram Bakker een lezing voor 150 doktersassistenten over ademhaling. Nadat we een uur hadden gepraat over de voordelen van rustig ademen deden we ook een ademhalingsoefening met de aanwezigen. Na deze oefeningen kochten maar liefst 80 doktersassistenten een boek bij ons. Wat is toch deze aantrekkingskracht van een simpele boodschap?

Veel mensen ademen in rust 12, 14, 16 tot wel meer dan 18 x per minuut. Zittend achter een computer is 6 x per minuut genoeg. Adem je sneller dan 6 x per minuut, dan kost dat (onnodige) energie. Klik hier om je eigen ademhaling te meten, het duurt minder dan een minuut.

Verademing

Dat veel mensen sneller ademen dan nodig is blijkt onder meer uit de vele reacties van lezers van ons boek Verademing. Het boek Verademing, dat ik in 2009 samen schreef met hardloper en psychiater Bram Bakker, is inmiddels toe aan zijn 7de druk. Je kunt het boek in drie woorden samenvatten: adem langer uit. Ondanks (of dankzij) deze eenvoudige boodschap hebben veel lezers de behoefte om het boek door te geven aan bekenden die ook energie kunnen herwinnen door simpelweg rustiger te ademen.

Naar aanleiding van het succes van het boek verscheen er een jaar na het boek een korte introductiefilm over  ademhaling. Het filmpje duurt twee minuten en is al meer dan 25.000 x bekeken.

Koolzuur

Een ontregelde ademhaling zorgt voor een te lage koolzuurconcentratie in het bloed en dat is de boosdoener. Door te weinig koolzuur vernauwen je bloedvaten en zul je meer energiesnelle suikers gebruiken. Je merkt dit bijvoorbeeld ook door koude handen en koude voeten en minder goede concentratie.

Ademhalingsoefening
Een goede en eenvoudige ademhalingsoefening is simpelweg pauzeren na je uitademing. Door bewust te wachten na je uitademing zal de verhouding tussen de inademingstijd en de uitademingstijd verbeteren. Je zuurstof/koolzuurverhouding gaat vanzelf mee. Het gevolg is een diepe ontspanning en meer energie. Zo simpel kan het zijn.

Wil je ervaringen delen of heb je vragen, dan kun je hieronder reageren op deze blog.