, ,

Sportrusten

Sportrusten staat (nog) niet in de Van Dale. Toch duikt het woord steeds vaker op. Het lijkt een gouden combinatie voor meer energie, diepere ontspanning en een blijmoediger brein. Hardlopen + ademhaling = sportrusten.

Meer energie

Het is een slimme combinatie van 3 x in de week hardlopen en dagelijks ademhalingsoefeningen. Want als je allebei doet zal het elkaar flink versterken. Loop jij bijvoorbeeld wekelijks hard om meer energie te krijgen, dan zul je aan de ademhalingsoefeningen veel profijt kunnen hebben. Tijdens het hardlopen spreek je energiesnelle suikers aan. Door direct na het hardlopen een ademhalingsoefening te doen zal je lichaam sneller herstellen en zul je meer energie over houden.

Beter uitrusten in slaap

Naast drie keer in de week een ademhalingsoefening na het hardlopen doe je bij sportrusten ook dagelijks een ademhalingsoefening kort voor je gaat slapen. Door tien minuten een ademhalingsoefening te doen kort voor je gaat slapen zal je dieper ontspannen in je slaap en dus in je slaap beter uitrusten. Naast het fysiologische voordeel van een ademhalingsoefening zit er een groot psychologisch voordeel aan. Door bewust op je ademhaling te letten zul je merken dat je brein op een prettige manier  kalmeert.

100 dagen

Een sportrustenschema behelst 100 dagen. Dit is ruim drie maanden en dat is een overzichtelijke tijdsspanne maar wel degelijk lang genoeg om er een patroon van te maken. Wil jij met het 100 dagen sportrustenschema aan de slag? Dan kun het hier gratis van het net plukken.

Heb je al ervaring met de combinatie hardlopen – ademhalingsoefeningen? Laat weten hoe jij het ervaren hebt, je kunt hieronder reageren.

Veel succes ermee,

Kiwi-Koen

sportrusten, ademhaling, sport

5 antwoorden
  1. Jurgen
    Jurgen zegt:

    Aanvullende tips voor de ademhalingsoefeningen:
    – Concentratie op de borst/hartstreek en denk dat je admen via de het hart verloop
    – Tijdens de oefening aan iets positiefs denken

    Beantwoorden
  2. Erik-Jan
    Erik-Jan zegt:

    Ik geloof graag dat dit werkt. Is er ook onderzoek waard dit uit blijkt te werken? En is deze combinatie dan effectiever dan alleen hardlopen of alleen ademhalings oefeningen?

    Beantwoorden
  3. Koen de Jong
    Koen de Jong zegt:

    Dag Erik Jan, wat voor onderzoek bedoel je precies? Er is zeer veel onderzoek gedaan naar de invloed van stress op gezondheid. Veel stress heeft een zeer destructieve werking op je gezondheid. Daarnaast is er veel onderzoek gedaan naar het nut van ademhalingsoefeningen bij stress. Ook is er veel onderzoek gedaan naar het nut van hardlopen bij vermoeidheid of psychische klachten. Er zijn, kortom, zeer veel cirkeltjes te maken waarbij wetenschappelijk onderbouwd is dat ademhalingsoefeningen en hardlopen werken. En of ze elkaar dan simpelweg aanvullen of wel degelijk versterken kun je zelf ondervinden door het eens 100 dagen te doen.
    Meer artikelen vind je hier:

    http://www.kiwinederland.nl/wie-waar-media/-literatuur-ademen.html

    Beantwoorden
    • Erik-Jan Haan
      Erik-Jan Haan zegt:

      Dag Koen,

      Met onderzoek bedoel ik hier gecontroleerd onderzoek naar de verschillende interventies, zoals in een RCT.
      Je start met twee (of drie) groepen proefpersonen die op baseline vergelijkbaar zijn (welke doelgroepen gaat het hier om: gezonden, of mensen met een bepaalde ziekte/aandoening?).
      De proefpersonen moeten gerandomiseerd verdeeld zijn over de verschillende interventies: Deze interventies zijn: 1. alleen hardlopen, 2. alleen ademoefeningen, 3. de combinatie.
      Aan het eind (na 100 dagen begrijp ik?) meet je op de uitkomstmaten die je wil bepalen (bijvoorbeeld energie: hoe meet je dat, heb je daar gevalideerde meetinstrumenten voor?), en vergelijk je de resultaten. Dan statistische analyse uitvoeren of er ook daadwerkelijk verschillen zijn gemeten.
      Indien goed uitgevoerd dan natuurlijk het liefst gepubliceerd in een peer-reviewed journal, zodat we dit via PubMed kunnen terugvinden.

      Nogmaals, ik wil best geloven dat het werkt (ik loop zelf ook hard en doe ook ademhalingsoefeningen), maar bewijs (weten) is weer wat anders. Ben benieuwd of je me naar een mooie publicatie kan verwijzen.

      Beantwoorden
  4. Arend de Zwart
    Arend de Zwart zegt:

    Beste Koen,

    Met belangstelling heb ik je boek gelezen en ook ik denk dat de sportrustenmethode werkt. Maar net zoals Erik-Jan zou ik, het liefs ook peer-reviewed en uitgevoerd zoals hij het heeft beschreven, het wetenschappelijke onderzoek wat ten grondslag ligt aan jouw methode willen raadplegen.

    Veel succes!
    Arend

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *